Kylätalkkari
Kylätalkkaripalvelu vuonna 2025 Pyhännällä
Kylätalkkaripalvelun hakumenettely
1. Tausta
Palvelusetelin hakijasta/ Kylätalkkaripalveluita käyttävästä henkilöstä käytetään nimitystä ”Asiakas”. Kylätalkkaripalvelun tuottajasta käytetään jäljempänä nimitystä ”Kylätalkkari” tai ”Palveluntuottaja”.
Pyhännän kunta haluaa myös vuonna 2025 panostaa vahvasti kuntalaisten hyvinvointiin sekä tukea ikääntyvien ihmisten kotona asumista kylätalkkaripalvelusetelin avulla.
Kunta on päättänyt jatkaa vuonna 2025 kylätalkkaripalveluseteliä muuttunein toimintamallein: Kriteeri tuloista vaihtuu eläkeperustaiseksi ja palvelusetelin arvo vaihtuu 500 eurosta 400 euroon. Palvelusetelillä Asiakas voi ostaa palvelua 400 eurolla kylätalkkaripalvelun tuottaja Latvaenergia Oy:ltä.
Palveluseteleitä myönnetään, kunnes kunnan siihen vuodelle 2025 varaama määräraha on käytetty.
2. Kriteerit
Vuonna 2025 Asiakkaan tulee täyttää seuraavat kriteerit:
• Asiakkaan tulee olla kirjoilla Pyhännällä
• Asiakas pystyy asumaan kotona, kun saa ulkopuolista apua arjen töihin satunnaisesti
• Asiakas on vanhuus-, työkyvyttömyys tai sairaseläkkeellä.
Palveluseteli myönnetään kotitalouskohtaisesti yksi palveluseteli/kotitalous. Vuonna 2025 myönnettävä palvelusetelin on arvoltaan 400 euroa.
Lähtökohtaisesti Asiakkaan ei tarvitse liittää liitteeksi eläkkeeseen liittyviä tositteita, mutta esim. väärinkäyttöepäilyjen herätessä kunta on oikeutettu kysymään niitä.
3. Hakumenettely
Näin haet palveluseteliä:
• Asiakkaan tulee täyttää hakulomake, johon kirjataan henkilön perustiedot, kriteereihin liittyvät kysymykset ja perustelu miksi palvelua tarvitaan.
• Hakulomake on saatavilla kunnan kotisivuilla sähköisessä muodossa ja paperiversiona esimerkiksi kunnantalolla ja kirjastolla.
• Hakemus tulee lähettää joko sähköisellä lomakkeella, sähköpostitse riikka.teeriaho@pyhanta.fi tai postitse Riikka Teeriaho, Manuntie 2, 92930 Pyhäntä.
• Kunnalle tulleet hakemukset käsitellään kunnan edustajan toimesta.
• Käsittelyn jälkeen henkilöstö- ja talousjohtaja tekee päätöksestä viranhaltijapäätöksen, joka postitetaan kirjeitse Asiakkaalle sekä myönnetyissä tapauksissa sähköisesti myös Palveluntuottajalle.
• Päätös palvelusetelin myöntämisestä/hylkäämisestä tulee viimeistään 1kk kuluessa.
4. Toimintamalli
Palvelusetelin myöntämisen jälkeen:
• Asiakas on suoraan yhteydessä kylätalkkariin ja sopii työstä ja työn suorituksen ajankohdasta. Parhaiten kylätalkkari on tavoitettavissa ma-pe klo 8–16.30 p. 040 5398 831.
• Kylätalkkari täyttää jokaisesta käynnistä tarkat tiedot raporttipohjaan, jonka asiakas ja hän allekirjoittavat yhdessä.
• Kylätalkkari pitää kirjaa tehdystä työstä sekä kustannuksista.
• Kylätalkkari informoi asiakasta ennakkoon toteutuneista kokonaiskuluista, jotta tiedetään paljonko palvelusetelissä olevaa rahaa, on vielä jäljellä.
• Kylätalkkari laskuttaa suoraan kuntaa syntyneistä kustannuksista.
• Asiakkaalla on mahdollista ostaa palveluita omalla kustannuksella palveluntuottajalta, kun palvelusetelissä oleva raha on käytetty.
• Asiakas saa antaa suoraa palautetta palvelun laadusta niin kylätalkkarille kuin myös Pyhännän kunnalle.
• Asiakas antaa Kylätalkkarille oikeuden tarkastaa kiinteistöpalvelujen laajuuden. Kylätalkkaripalvelua ei anneta sellaisiin töihin, jotka kuuluvat kiinteistöhuollon piiriin.
• Vuonna 2025 myönnetyt kylätalkkaripalvelusetelit ovat voimassa vuoden 2025 ajan.
Palvelua voi käyttää esimerkiksi. lumitöihin, halkojen tekoon, pieniin remontteihin, siivouksiin ja teknisten laitteiden käytönopastukseen.
5. Yhteyshenkilöt
Kunnan edustaja Riikka Teeriaho, hyvinvointikoordinaattori riikka.teeriaho@pyhanta.fi, 0401912241
Kylätalkkarin edustaja Henriikka Seppä, henriikka.seppa@latvaenergia.fi, 0405398831