Kylätalkkari
Kylätalkkaripalvelu Pyhännällä
Kylätalkkaripalvelun hakumenettely
1. Tausta
Pyhännän kunnalla on ollut vuodesta 2023 käytössä kylätalkkari-palveluseteli, jolla kotona asumisessa tukea tarvitsevat kuntalaiset ovat voineet hankkia itselleen tarvittavia palveluja. Pyhännän kunta haluaa myös vuonna 2026 panostaa vahvasti kuntalaisten hyvinvointiin sekä tukea ikääntyvien ihmisten kotona asumista kylätalkkari-palvelusetelin avulla.
Kylätalkkari-palveluseteli on kunnan määrärahaan sidottu. Palveluseteleitä myönnetään, kunnes siihen vuodelle 2026 varattu määräraha on käytetty.
Palvelusetelin hakijasta/ Kylätalkkaripalveluita käyttävästä henkilöstä käytetään nimitystä ”Asiakas”. Kylätalkkaripalvelun tuottajasta käytetään jäljempänä nimitystä ”Kylätalkkari” tai ”Palveluntuottaja”.
2. Kriteerit
Vuonna 2025 Asiakkaan tulee täyttää seuraavat kriteerit:
• Asiakkaan tulee olla kirjoilla Pyhännällä
• Asiakas pystyy asumaan kotona, kun saa ulkopuolista apua arjen töihin satunnaisesti
• Asiakas on vanhuus-, työkyvyttömyys tai sairaseläkkeellä.
Palveluseteli myönnetään kotitalouskohtaisesti yksi palveluseteli/kotitalous. Vuonna 2026 myönnettävä palvelusetelin on arvoltaan 400 euroa.
Lähtökohtaisesti Asiakkaan ei tarvitse liittää liitteeksi eläkkeeseen liittyviä tositteita, mutta esim. väärinkäyttöepäilyjen herätessä kunta on oikeutettu kysymään niitä.
3. Hakumenettely
NÄIN HAET PALVELUSETELIÄ:
• Asiakkaan tulee täyttää hakulomake, johon kirjataan henkilön perustiedot, kriteereihin liittyvät kysymykset ja perustelu miksi palvelua tarvitaan.
• Hakulomake on saatavilla kunnan kotisivuilla sähköisessä muodossa ja paperiversiona esimerkiksi kunnantalolla ja kirjastolla.
• Hakemus lähetetään sähköisellä hakulomakkeella, sähköpostitse riikka.teeriaho@pyhanta.fi, postitse Riikka Teeriaho, Manuntie 2, 92930 Pyhäntä. Voit myös palauttaa lomakkeen kunnantalolle tai sen ovella olevaan postilaatikkoon.
• Kunnalle tulleet hakemukset käsitellään kunnan edustajan toimesta.
• Käsittelyn jälkeen henkilöstö- ja talousjohtaja tekee viranhaltijapäätöksen, joka postitetaan kirjeitse Asiakkaalle sekä myönnetyissä tapauksissa sähköisesti myös Palveluntuottajalle.
• Päätös palvelusetelin myöntämisestä/hylkäämisestä tulee viimeistään 1 kuukauden kuluessa hakemuksen toimittamisesta.
4. Toimintamalli
Päivitetään vuoden 2026 alussa.
5. Yhteyshenkilöt
Kunnan edustaja Riikka Teeriaho, hyvinvointikoordinaattori riikka.teeriaho@pyhanta.fi, 0401912241
